KISAH NABI KHIDIR AS BERUMUR PANJANG

Nabi Khidir adalah seorang nabi yang dipercayai mempunyai kehidupan terpanjang dan masih hidup hingga kini, ternyata rahsia Nabi Khidir dapat hidup lama digali oleh para ahli berdasarkan beberapa kisah. Tetapi semua cerita masih misteri dan kebenarannya dipersoalkan. Apa rupa cerita itu?
Terdapat beberapa fakta yang membuktikan kebenaran Nabi Khidir masih hidup hari ini:
1. Syaidina Ali mendakwa telah melihat Nabi Khidir di Ka’bah.
2. Seorang murid Syekh Abu Hasan, Al-Murshi mendakwa telah bertemu dengan Nabi Khidir dan bahkan berjabat tangan dengannya. Beliau bertanya kepada Nabi Khidir bagaimana keadaan jiwa umat Islam yang telah mati, sama ada diseksa atau tidak.
3. Abul Hasan ash-Syadzili mendakwa telah bertemu dengan Nabi Khidir di bidang Aidzab.
4. Umar bin Sinan pernah bertemu dengan Ibrahim al-Khawwash yang menceritakan bahwa ia telah bertemu dengan Nabi Khidir dalam perjalanannya.
Kira berapa umur Nabi Khidir sehingga sekarang? Wallahua’lam hanya Tuhan yang tahu, tetapi jika dihitung kira-kira lebih daripada enam ribu tahun.
Ainul Hayat, Inilah Rahsia Nabi Khidir Bisa Berumur Panjang
Nabi Khidir adalah nabi yang masih hidup hingga kiamat datang, Nabi ini dinamakan Khidir yang bermaksud hijau kerana kedatangannya selalu membawa kehijauan di sekitarnya, rumput yang awalnya kering akan menjadi hijau subur jika dikunjungi oleh Nabi Khidir . Berikut adalah ulasan singkat cerita / legenda rahsia umur panjang Nabi Khidir AS hingga akhir zaman:
Ada seorang raja di barat dan timur Raja Iskandar Zulkarnain, raja ini sangat dihormati dan dikhawatirkan karena dapat menangkap berbagai daerah dari barat ke timur. Namun begitu, raja ini tidak bangga dan merupakan salah seorang hamba Tuhan yang taat. Pada tahun 322 SM, Raja Iskandar Zulkarnain mengembara untuk mengelilingi bumi dan diiringi oleh Malikat Rofi’il.
Dalam perjalanannya sang raja bertanya kepada malaikat bagimana ibadahnya para penghuni langit dan malaikat pun menjelaskan bahawa para penghuni langit beribadah ada yang bersujud terus hingga akhir zaman dan ada yng bertakbir terus hingga akhir zaman. Mendengar bahawa raja ingin menjadi seperti penduduk surgawi yang boleh menyembah hingga akhir zaman.
Malaikat Rofi’il memberitahu Raja Iskandar Zulkarnain bahawa Allah telah menciptakan musim semi yang suci, jika seseorang minum air dari musim bunga itu maka ia akan kekal sampai akhir zaman melainkan jika dia mahu dimatikan. Tetapi mata air berada di bahagian yang sangat gelap di bumi.
Musim bunga dipanggil Ainul Hayat, ini adalah umur panjang rahsia Nabi Khidir. Raja Iskandar Zulkarnain kemudian mengumpulkan semua pakar di seluruh negara untuk menafsirkan di mana tepatnya Ainul Hayat berada dan salah seorang daripada mereka tahu bahawa ia adalah tempat di mana matahari terbit.
Raja Iskandar Zulkarnain dan rombongannya mencari tempat itu dan mendapatinya, salah seorang daripada rombongannya adalah Nabi Khidir yang juga berkhidmat sebagai perdana menteri.
Setelah mencari tempat Ainul Hayat, raja membawa pasukan khas untuk masuk bersama dia dan dalam tentera Nabi Khidir bergabung dengannya. Mereka mengembara selama 18 hari di dalam gua tanpa melihat sinar matahari.
Dalam perjalanan Nabi Khidir mendapat wahyu dari Allah bahawa Ainul Hayat terletak di tebing kanan tebing dan hanya disediakan baginya. Selepas menerima wahyu, Nabi Khidir kemudian menuju ke tempat Ainul Hayat sahaja dan minum tanpa pengetahuan Raja Iskandar Zulkarnain. Sekilas ringkas mata air Ainul Hayat yang merupakan rahsia Nabi Khidir boleh hidup lama hingga akhir zaman.

Comments